President

Välkommen till Väsby Rotaryklubb 2024-2025

Presidenten i Väsby Rotaryklubb

Håkan Pettersson

Som nyvald president hälsar jag alla medlemmar i Väsby Rotaryklubb välkomna till ett nytt verksamhetsår.

Inför året 2024/2025 har Rotary Internationals nya ledare Stephanie A. Urchick formulerat följande Tema.  ” The Magic of Rotary”

Enligt Stephanie skapar medlemmar magi genom - varje utfört projekt, - varje krona vi donerar och genom varje ny medlem i Rotary.

Min vision för 2024/25 är att ses som serviceklubben som stödjer ungdomar i vårt samhälle.

Ett annat fokus det här året är att rekrytera fler medlemmar samt att öka närvaron vid våra möten. Ny forskning från Rotary bekräftar att viktigaste framgångsfaktorn är medlemmarnas tillfredsställelse och klubbupplevelsen. Den uppnås genom mötesglädje, meningsfull service, kontakter och relationer. Detta är viktigt. Vi skall fortsätta att ha trevligt på våra möten.

Min bakgrund - Jag har hela min yrkesverksamma tid varit Officer i Försvarsmakten/Flygvapnet. Officersyrket innehåller många olika yrken och fantastiska utbildningar.

Jag började 1968 som Stridledningsofficer och hade som uppgift att direktleda alla våra jaktflygplan i luften mot sina mål. För att kunna göra detta optimalt ingick många timmar i luften för att lära sig vad våra jaktplan kan prestera. Så småningom blev jag strilchef i mellan Sverige d.v.s. Svealand och lite till. Jag hade ansvaret för luftförsvaret av hela detta område. Därefter lyftes jag över till Den militära underrättelse och säkerhetstjänsten. Jag blev dess högsta chef 2003 och var så fram till 2007. Ett sidospår parallellt med officerskarriären var att jag blev utnämnd till Konungens adjutant 1982. Enligt dåvarande ÖB Gen Stig Synnergren skulle jag tjänstgöra mellan 6-8 år som adjutant (en månad/år). Jag blev kvar till 1996 för man vägrade släppa oss som då tjänstgjorde. Palme hade mördats och plötsligt fick kungliga familjen livvakter. Som Adjutant var man en sjätte familjemedlem. Barnen var små och familjen vägrade byta ut sina adjutanter som man lärt känna.

Jag fortsatte som överadjutant när jag blivit Överste av 1 gr.

Vid min Pensionering 2007 blev jag uppringd av Hovet som vill anställa mig som Chef för HMK militära stab. Jag hann vara pensionär en vecka.

Under min tid hos Konungen fick jag delta i ca 45 statsbesök, två olympiader fyra resor med IVA till europeiska länder mm. Många möten med toppen av svenskt näringsliv, regeringar, landshövdingar myndighetschefer och akademier.

Sammantaget kan man säga att det finns många spännande yrken i Försvaret.

Vi ses!

Håkan Pettersson

President

Du välkommen, som gäst för att erhålla kunskap om vad vi sysslar med.

Mer information om Rotary hittar du på webbsidorna för Rotary i Sverige samt Rotary International.

Har du frågor eller funderingar?
Tveka inte att höra av dig till oss